sunnuntai 26. marraskuuta 2017

TOIMEENPANEVA VOIMA

"-olen kuulemma minä - Jymy-Jami Sulonpoika Myttynen-Kukkaro."

 "Emäntä kuulu puhuvan jostakin viikonlopun kekkereistä ja mitä pitäs tehdä ja leipoa tarjottavaks`.
Mitään ei näyttänyt tapahtuvan vaikka keittiöön oli nostettu jauhot, sokerit ja kanamunat. Kävin kurkkimassa Emännnän huoneeseen ja siellä se jotakin nyppi neulan ja langan kanssa. Mua kiinnosti niin paljon se muu tekeminen, että ajattelin oman korteni kantaa kekoon. Ensimmäiseks´ kuskasin kananmunakennon olohuoneen sohvalle, ei tarvinnu kun yks` kananmuna rikkoo kun  Emäntä mut yllätti. Emäntä ei ollu vihanen kun se huomas, ettei sohvalle ollu tullu mitään vahinkoo, munat oli pysyny kennossaan.
Siitä Emäntä sai vauhtia hommiinsa ja alko vääntään kakkutaikinoita. 
Huomaatteko, oon melkein sähköhellan kokonen ?!"
 "Tommoset kakut sain vahdittua."


"Siinä kakunpaiston välissä Emäntä järjesteli tavaroitaan ja oli jättäny yhden laatikon aika näkyville, niinkun mulle tärpiks`.
Siellä olikin mulla kiva askare, nimittäin kimalteleva paperinarukerä. Sain tehtyä siitä aikas hienon pöyheän kasan. Emännällä oli kuulemma aikomuksena tehdä siitä narusta joku joulukuusi??? 
Mää sain taas aikaseks´ toimen alotuksen. Mut kyllä pantiin terassille ja Emäntä alko väsään niitä liimasia naruja kanaverkon ympärille. Kahteen  kuuseen ne mun purkamat narut riitti. En saa niihin koskea, sanoi Emäntä."


"Samana iltana mulla oli saunamajurivuoro, niinkun kaikkina muinakin iltoina. Emännän tukkapanta roikku niin sopivasti hyllyn reunalla, että mun oli ihan pakko sitä vähän nuoleskella. Eihän se pelkäks´ nuoleskeluks´ jääny, haukkasin pari kertaa ja päreiksi meni Emännän tukkapanta. Emäntä kuuli sen lauteille asti, eikä kai oikein tykänny..."

 "Täällä sato yhtenä päivänä vähän lunta ja kun oltiin Emännän kanssa vapaakävelyllä takapihalla niin vähän riehaannuin siitä lumesta ja kieppasin ihan naapurin puolelle. Toin sieltä Emännälle tuliaisina naapurinpojan lenkkarin . Sievästi kannoin, en pureskellut. Emäntä sano, että hyi Jymy, -ei saa ottaa - kuinkas naapuri nyt lenkille pääsee kun toinen tossu on sulla? Emäntä vippas sen sitten kuusiaidan yli takasin . Siitä taas mää en tykänny."

"Tänään täällä oli sitten  kekkerit ja viaraita aika monta.  En ollu niitä koskaan tavannu ja mulla oli tunteet pinnassa. Riahuin ja häärin niin ihmisten ympärillä, että sain taas koppihoitoo terassille. Yks` vieras lahjo mua ja anto mehevän luun sinne terassilleni. 
Laitoin sen mehevöityyn Emännän kukkapenkkiin. Iltalenkillä sen kaivoin ylös ja vein valotolpan juurelle. Huomenna sen taas kaivan ja kai vien uuteen paikkaan."

"Niin, sellasta se on , tää mun elämäni. Monessa toimessa oon saanu olla toimeenpanevana voimana, kun toi Emäntä uppoutuu ihan erilaisiin hommiinsa mitä mää ajattelen  että pitää tehdä."
"Hyvää alkavaa viikkoa teille kaikille ja pitäkää kotiväki pienessä tasaisessa liikkeessä!"

13 kommenttia:

  1. Oletpa ollut toimeliaana. Huh sentään. Onneksi emäntä ei taida pahemmin hermostua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Pientä kireyttä on äänensävyissä joskus havaittavissa..."

      Poista
  2. Voi Jymy..miten saatkin hymyn huulille joka ikinen kerta:)♥ Ihana että olet juuri sellainen kuin olet, ei tulisi emäntäsi elämästä muuten mitään,jos et olisi perään katsomassa:) Rapsutuksia sinulle kovasti ja kerrohan sinne kotiväellä terveisiä♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Mut on otettu liikuttajaksi ja toimeenpanijaksi näille kahdelle toimisaan hitaantuvalle eläkeläiselle. Oon kehittäny omat keinot niille rapsutussessioille.Kiitos, kerrotaan terveiset."

      Poista
  3. Ihana olet Jymy-Jami Sulonpoika Myttynen-Kukkaro." siihen kohtaa kun pääsiin, missä haukkasit emännän tukkapantaa, en voinut olla nauramatta, anteeksi. Ihanaa alkavaa viikkoa teilleJymy-Jami Sulonpoika Myttynen-Kukkaro."

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Saat kuulemma anteeksi:)Aina ei Emäntäkään tiedä onko sillä poskilihakset kipeät hymyilystä vai muusta kiristelystä..."

      Poista
  4. Oot kyllä yksi hauskimmista nuorukaisista, joita tunnen. Ja ehdottomasti aktiivisin. Jatka samaan malliin, niin emäntäsikin pysyy vireessä. Kaikkea kivaa teille.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Sais toi Emäntä välillä huilia siinä uudella lavitsallaan, pääsisin sen viereen lämpöpatteriks`. Mitä muuten kuuluu?"

      Poista
  5. Miten ihana Jymy ja hauska postaus, kiitos päivän piristyksestä! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos itsellesi! Eläkepäivät kuluvat mukavasti karvaisen viihteen parissa.

      Poista
  6. Taas mukava postaus mitä oli kiva lukea. Hyvää alkavaa viikkoa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Terve Nila, en ole unohtanut haastettasi, kerään inspistä julkaisuun.
      Kiitos kannustuksesta ja hyvää viikon kulkua Sinullekin.

      Poista
  7. Jymy, olet myös minulle toimeenpaneva voima. Hymy nousee ihan väkisin huulille, kun luen touhuilujasi.

    VastaaPoista