tiistai 16. tammikuuta 2018

ASIOINTIA VIRKAMIESTEN KANSSA JA VÄHÄN MUUTAKIN

Lähipiiriini kuuluu henkilöitä joiden asioiden ajajana ja puolestapuhujana olen saanut hääräillä jo vuosikaudet.
Toisinaan törmään byrokratiaan sen kiemuraisimman tien kautta ja toisinaan asiat virkamiesten kanssa sujuvat leppoisasti.
Ylöjärven KELA on ollut paikka, jossa toisen puolesta asiointi on vuosien ajan sujunut kuten on pitänytkin. Lähipiiriläiseltä pyydetään parin vuoden ajan tulo ym. tietoja asumistuen tarkistusta varten. Viime syksynä oli kirje hautautunut muun postin joukkoon ja hakemus oli niin myöhässä, että asumistuki lakkautettiin toistaiseksi. Keräsin tarvittavat asiakirjat, täytin hakemuksen ja menin Kelaan Tampereelle hoitaakseni tukiasiat kuntoon. Odottajia oli tila täynnä, tuskastuin odotteluun ja varasin ajan netin kautta omalle kylälle. Odotusaika kaksi viikkoa.

Syksyllä oli lähipiiriläinen saanut postia VEROtuksesta. Ja minkälaista postia!
Lähipiiriläisestä oli tullut tietämättään kiinteistönomistaja ja vuokranantaja. Verokortissa oli maksumääräys vuokratulojen jälkiveroista useita satasia sekä merkinnät pääomatuloista ym.
No minä heti vääryyttä oikaisemaan verotoimistoon. Ei se niin vain käynyt, että olisin jättänyt virheeellisen verokirjan verottajalle. Ei, piti olla valtakirja. Hain valtakirjan ja sen kanssa uudelleen  verotoimistoon. Nyt piti kirjoittaa lomake, jossa pyydettiin keskeyttämään veronkanto.
"Kuinka kauan käsittely kestää?" "Puolisen vuotta!"
Kului muutama päivä ja lähipiiriläinen sai uudet verotiedot. Taas oli maksulaput ennakkoveroista vuodelle 2018 sekä virhemerkintä pääomatuloista.
Naurattanuthan se olisi, ellei kyseessä olisi  KELAN etuisuuksia saava henkilö. Virheellinen verotustieto olisi evännyt mm asumistuen. Nyt minua jo kimpaannutti niin paljon, että varasin ajan omilla tunnuksillani (lähipiiriläisellä kun omia verkkopankkitunnuksia ei ole) VEROtoimistoon asian selvittämiseksi. Onnekseni olin kirjoittanut oikaistavan asian selkeästi ajanvaraukseen ja sainkin virheen korjattua virkailijan soitolla. Jospa nyt tulisi asialliset asiakirjat lähipiiriläiselle.

Eikä tässä vielä kaikki.
Lähipiiriläisen rahavirrat??ovat kulkeneet DanskeBankin kautta ja minä maksan laskut ym omien verkkotunnusteni kautta. Omia rahavirtoja ei ko. pankkiin enää ole, mutta joudun maksamaan 6,80 joka kuukausi tyhjästä tilistäni kun hoidan toisen asioita. Lähipiiriläisellä on tili S-pankissa, ja halusin avata hänelle rahavirtatilin samaan pankkiin.
"Voinko avata valtakirjalla toisen puolesta toisen tilin pankkiinne?"  Muutaman puhelun jälkeen:
"Kyllä se on mahdollista, valtakirjassa täytyy olla tarkka selvitys mitä valtakirjan saaja voi toisen puolesta tehdä. Me täältä soitamme valtakirjan antajalle."
Täytin valtakirjan ja menin uudelleen pankkiin. Toinen virkailija luki valtakirjani ja soitti lakimiehelle, voiko uutta tiliä avata. Periaatteessa mahdollista mutta...henkilöxxx on tunnistautunut  pankissa vain yhden kerran, eli silloin kun tili on avattu neljä vuotta sitten ja minut on merkitty toiseksi tilin käyttäjäksi. VOI YHDEN KERRAN!
Nyt sitten täytyy kärrätä henkilö pyörätuolissa näytille pankkiin toista kertaa, että voivat merkitä NÄHTY!
Nyt pyöri hattukin päässäni hämmästyksestä.

Ei tämä hämmästely tähän loppunut.
Lähipiiriläinen on päässyt vaippakansalaiseksi liikuntakyvyn heikkenemisen takia. Lääkärin todistuksella vaipparalli lähti hienosti pyörimään ja tilaukset ovat tulleet ajallaan. Nyt oli pino pienentynyt ja tilasin uuden satsin.
"Me emme voi toimittaa Teille enää vaippoja kun niitä on kulunut niin vähän."
"??"
"Ohjeittemme mukaan lähetyksen olisi pitänyt loppua jo aikaa sitten, mutta ette ole tilanneet niitä lisää. Minimikäyttö on kaksi vaippaa päivässä, jos niitä ei kulu kahta, ei kaupunki enää vaippoja toimita."
"??"
Sorsasta on tullut ystävä hädässä.

Kuka muu hoitaa lähipiiriläistensä asioita?

15 kommenttia:

  1. Johan on helppoa tämä toisen puolesta asiointi! Ei kyllä minun hermoillani tuota rallia jaksaisi. Toivotan sinulle voimia byrokratiaa vastaan! 😮

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Virkailijat eivät saa minulta moitetta toimistaan, tuo pykäläviidakko on sanonko mistä...

      Poista
  2. Me ollaan hoidettu ihan omia asioita Kelassa välillä ja tultu siihen tulokseen, että se on nykyisin niin äärimmäisen byrokraattinen laitos, että ei kyllä kauheesti huvita sen kanssa asioida :(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En ole omia asioitani Kelassa joutunut hoitelemaan, mutta tuskaa koen heidän puolestaan jotka siellä joutuvat tosipaikan tullen asioimaan. Onneksi virkailijat ovat -enimmäkseen- ovat asiansa osaavia.

      Poista
  3. Minä hoidan vanhempieni asioita ja revin hiuksia harva se päivä kaikkien byrokraattisten ihmeiden äärellä. Ei edes riitä, että ihminen tekee valtakirjat ja lupalaput eri tahoille, kun niitä ei tosi tilanteessa kukaan tarkista. Aina pitää sanoa, että katsoppas nyt tämän henkilön tiedoista, että minulla on oikeus hänen asioitaan hoitaa. Sitten todetaan, että kappas vaan, niin onkin. Miksi ihmeessä valtakirjatiedot pitää piilottaa jonnekin sivulle 100, josta niitä ei kukaan muista käydä katsomassa ilman eri pyyntöä. Näistä asioista voisin vaahdota vaikka viikon yhtä mittaa, mutta antaa olla tällä kertaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Valtakirja-asiat minuakin kummastuttavat. Yleensä kun asioin toisten puolesta on minulla ajokortti heti ojennettuna ennenkuin päivää sanon. Edunvalvonnan huomautuksista en tässä kirjoituksessa mitään maininnut, se onkin ihan oma maailmansa -ja kirjeenvaihtonsa.

      Poista
  4. Olet hyvähermoinen ihminen, joku toinen olisi jo tuskastunut kokonaan moiseen ralliin. Aivan ihme juttu tuokin, että vaippoja on mennyt liian vähän. Eikös se ole vaan hyvä asia, jos kaupungin ei tarvitse toimittaa niitä enempää? Maailmassa on monta ihmeellistä asiaa. En olisi tällaistarvannut, ellet olisi kertonut.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kun menen ihan pinnan alle, niin huomaan laman iskeneen itseeni, oli oma kuvitelma, että soitan ja kehoitan ko virkailijoita tekemään niinkuin pyydän, niin olen tottunut, mutta ei se ihan niin sujunut. Jouduin kolmeen paikka hokemaan "ymmärrän, ymmärrän!"

      Poista
  5. Kyllä tässä maassa byrokratia kukoistaa. Miten ihmeessä asiat voidaan tehdä niin vaikeiksi. Niiden, jotka hoitavat toisten asioita, pitäisi saada kunnioitusta ja nopeaa palvelua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitoksena virkailijoille voin sanoa, että en heidän asennettaan moiti. Nykypykälät on tehty niin asiakasta suojelevaksi, että heidät suojellaan pian yhteiskunnan ulkopuolelle eli lapsi menee pesuveden mukana jne

      Poista
  6. Hienoa, että hoidat apua tarvitsevien asioita.
    Byrokratian tiet ovat usein mutkaiset.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä toisten puolestapuhuminen ja -toimiminen on tulevaisuutta, siksi olisi vieno toivomus päättäjille, että se tehtäisi yksinkertaisemmaksi ja apuatarvitsevan ehdoilla.

      Poista
  7. Virkailijatkin ovat sidottuja sääntöihin ja lakeihin, yleensä hyvä asia kaikkien kannalta, mutta joustoa lakeihin ja sääntöihin tarpeen tullen, sitä toivon.
    Kiitos, päiväni sujuvat yleensä ihan leppoisasti, sitä toivon Sinunkin huusholliisi!

    VastaaPoista
  8. Kyllä on kova työ hoitaa noita paperiasioita ym.
    Pyrokratia on joskus aika arvaamaton ja iso kysymysmerkki ???

    VastaaPoista
  9. Paperiasiointi; menettelee kun kaikki tarvittavat asiakirjat olisi saatavilla, mutta aina tuntuu joku puuttuvan, näin ainakin kun hoitelee toisten asioita. Jatkuvasti eri instansseissa muutellaan sääntöjä ja ohjeita, se harmittaa, etenkin sen avuttoman puolesta.

    VastaaPoista